Ook in de dienstverlening, zoals in de gezondheidzorg mag er wat Communicatie-expert meer oog zijn voor kwaliteit van leven en kwaliteit van communicatie.
Op basis van haar ervaringen en eigen onderzoek komt Communicatie-expert Diana Stroeven tot de volgende conclusies:
► Veel zorgverleners zijn gefocused op eigen specialisme bijv. operaties. Daarbij is er geen oog voor het hersteltraject na de ingreep. Of te wel de nazorg. De patient is vaak verrast bij een diagnose, zeker als er een operatie uit voortvloeit. Op dat moment wordt vaak door zowel de arts als de patiënt vergeten om ook al vragen te stellen over hoe na de operatie. De afspraak wordt dan wel al gepland. ;
► Competitie maakt dat belang van het bedrijf of ziekenuis wordt behartigd i.p.v. de client of patiënt. Dit terwijl dit wel de betaler van de dienst is ;
► Altijd gelijk vervolgafspraken maken wordt ervaren als opdringen en geldelijk belang. Naar behoefte is klantvriendelijker ;
► Veel medische fouten worden gemaakt door overhaaste of goedbedoelde operaties met veelal blijvende gevolgen, doordat er met spoed wordt ingegrepen met gevolgen voor de kwaliteit van leven voor de patient. Veel is te vorokomen met communicatie ;
► Vaak eenvoudig weg kleine stapjes nemen met rust beter is voor het genezingsproces dan forceren of willen overbehandelen. Laat de klant zelf beslissen.
► Bij levensbedreigende kwesties de cliënt weinig ruimte krijgt om het geconstateerde mentaal te verwerken om daarop een keuze te maken. De medici nemen deze beslissingen voor de cliënt, maar wat wil de patient of cliënt in deze eigenlijk?
► No show bij afspraken kunnen niet worden doorbelast aan de verzekeraar, dus komt deze bij de klant/patiënt terecht. Afhankelijk wat de reden is kun je dan besluiten dit wel of niet alsnog door te belasten. Kwestie van kwaliteit en kwaliteit van communicatie, maar waar trek je dan een grens om als bedrijf of ziekenhuis niet zelf de kosten te moeten nemen? Deze vertaalt zich dan toch ook weer in de kostprijscalculatie.
► Zorgverleners voelen zich vaak onderdruk gezet daar waar economische belangen meespelen, zoals bij gebeld worden door de bedrijfsarts, omdat een werkgever graag wil dat de werknemer snel weer aan de slag gaat of omdat er verslagen nodig zijn voor het UWV. Hoe het voor de werknemer komt op het laatste plan.
► Hoe weet een cliënt of een ingevulde code bij de verzekeraar is wat de patiënt heeft ? Nu kan dit leiden tot hoge extra kosten, bijv. bij fysiotherapie.
► Online dienstverlening vanuit ziekenhuizen en door artsen met hun patiënten . Nu gebeurt dit nog niet omdat e-mail vaak niet veilig zou zijn. Maar als je daar je dienstverlening mee kunt verbeteren en het de patiënt die daar wel behoefte aan heeft zo kunt bedienen, dan biedt je dus toegevoegde waarde. Die e-mail met automatische afspraakbevestiging kan toch ook al ? Covid laat zien dat Nederland volop in beweging is. ZIe het als een aanvulling op de bestaande dienstverlening. De ene patient vindt het praktisch en fijn en de andere doet een bezoek liever face-to-face. Laat de patiënt kiezen. Met dit stukje maatwerk wordt de zorg juist goedkoper en wordt er meer kwaliteit geleverd voor de gevoel van de patient. Ook is de schaarste van artsen daarmee prachtig op te vangen.
► Het verschil zit : het moet, ik wil het of ik kan het zelf en maak mijn eigen keuze of het bij mij past.
Dus blijft over positief beïnvloeden van gedrag naast lifestyle en preventie: communicatie. Communicatie kan veel bijdragen aan preventief werken aan een betere gezondheid.