Gezondheidzorg in Almere :
ons persoonlijke verhaal




Ervaringen gezondheidszorg

Communicatie-expert heeft door de mindere gezondheid van haar gezin de afgelopen 10 jaar zeer ruime ervaring opgedaan met de onmenselijke kant binnen de gezondheidszorg.

We zijn allemaal mensen, en gelukkig zijn er ook goede voorbeelden. Echter wij hebben het minder getroffen. Zijn het de mensen, de procedures/richtlijnen of iets anders, feit is dat de door ons genoemde voorbeelden op deze pagina laten zien dat er nog veel verbeterd kan worden en er ook veel leed wordt geleden waar geen oog voor lijkt te zijn.

Gevolgen niet doorverwijzen

Op 40 jarige leeftijd komt mijn man bij de huisarts met diverse klachten aan de voeten, benen en een algeheel slecht gevoel. Hij kan amper nog uit zijn bed komen van de pijn, maar gaat als een nietzeurende Nederlander wel gewoon braaf naar zijn werk . Hij zet de stap naar de huisarts en deze stelt voor bloedprikken. Op basis waarvan zij het onderzoek heeft laten verrichten, komt zij tot de conclusie geen bijzonderheden, aan de steunzolen. Dit wordt aangeschaft, maar de klachten lossen niet op. Bij terugkeer huisarts, wordt gezegd dat het dan wel mentaal zal zijn, dus dient er een formulier ingevuld te worden met vragen die een depressie zouden zijn. Nee, hij is niet suicide, maar wil zich wel graag lekker voelen dokter. De vragenlijst leidt tot geen mentale afwijking, dus hopen dat de klachten vanzelf overgaan is devies van de huisarts. Als het slechter gaat en de huisarts zich niet bepaalt meewerkend opstelt om door te verwijzen naar het ziekenhuis (2009), worden wij boos en eisen een doorverwijzing. Pas dan wordt er verwezen naar de neuroloog. Hier komt bij de eerste bloedtest naar voren dat manlief veel te hoge bloedsuikerwaardes heeft, namelijk 26. De neuroloog ziedend op de huisarts omdat er onterecht al bijna een jaar met deze klachten van diabetes wordt rond gelopen. Conclusie onnodig slecht voelen en inmiddels een zenuwaandoening aan de benen en voeten erbij vanwege het lange laten doorlopen van de huisarts met deze hoog bloedsuikerwaardes extra ziektediagnose neuroloog: polyneuropathie. Wat ons betreft had minimaal een excuus van deze huisarts op zijn plaats geweest, maar nee dat kon er niet af. Niet alleen is hem onrecht aangedaan, maar wordt hij elke dag herinnerd aan de falende huisarts en mag hij daardoor extra pijn incasseren. Alsof het niet genoeg is, overkomt hem in 2014 weer een dergelijk situatie aan zijn handen voor Dupuytren, omdat de nazorg van het ziekenhuis te wensen overlaat met als gevolg een hersteloperatie door een andere specialist. Tevens lijkt er ook in 2017 nog steeds niets te zijn veranderd.... omdat zoonlief hier ook mee te maken krijgt.


Dit kan menselijker, vriendelijker en betaalbaarder, zoals de missie van Communicatie-expert luidt !


Gevolgen star vasthouden aan procedures of regels

Onze zoon die als sinds kleins af aan bij de KNO-arts loopt, krijgt een aantal jaar geleden weer te maken met een oorinfectie. Niet de huisarts, maar een ondersteuner neemt zijn taken over. Er wordt aan het protocol vastgehouden en deze geeft aan dat de patient 3x langsgekomen moet zijn om oren uit te spuiten alvorens mag worden door verwezen naar het ziekenhuis (2017). Ook het melden van zijn lange voorgeschiedenis van oorklachten is geen aanleiding om naar de KNO-arts te mogen... Als binnen dezelfde week de klachten sterk verergeren wordt toch gezegd dit het weekend aan te kijken. Omdat zoonlief op zijn kop staat van de pijn, toch voor het weekend nog langs geweest en mevrouw schrikt zich kapot. Ook staan wij erop - en ja ook weer uiting geven dat we boos zijn - wordt er nu wel door verwezen naar de KNO-arts. Boos worden lijkt het toverwoord om gehoord te worden, misschien dat daar dan ook de laatste tijd de verklaring ligt van mensen die zorgverleners onder vuur nemen? Enfin pas als ook de KNO-arts de situatie heeft bekeken komt hij weer in het ziekenhuis bij de specialist te lopen. Als de infectie over lijkt, is er chronische pijn ontstaan van de infectie die schade heeft aangericht, die tot op de dag van vandaag en ruim 3 jaar later nog steeds aanhoudt. Niet alleen zijn wij van mening dat iemand die zo star vasthoudt aan wat mag, zonder te vertrouwen op wat men ziet, niet geschikt is voor een dergelijke functie in de zorg. Daarbij komt dat het ook verstrekkende gevolgen heeft voor zijn leven en op zijn schoolverzuim . En dat geeft ons gezin er vervolgens een nieuw trauma bij, zie hierover ons persoonlijke verhaal.

Kansrijk idee Communicatie-expert en het verbeteren van Onderwijs in Nederland.


Hokjes: wat voor de ene wel werkt, werkt voor de ander niet. Maatwerk en luisteren is ook een optie

Ook binnen ons gezin blijf ik, vrouw en moeder van de 2 andere genoemde voorbeelden, zelf niet verschoond van de beknelling van de regels binnen de gezondheidzorg. In mijn geval burn-out. Mijn burn-out was dus danig ernstig dat rust het enige was dat genezing zou kunnen brengen. Echter als je in loondienst werkt en je valt uit, dan wil de werkgever wat van je, de verzekeringsarts wil wat, de bedrijfsarts wil wat, je huisarts vind dat je wat moet en zelf wil je wel maar het gaat eenvoudig weg niet. Achteraf kan ik zeggen dat ik zo op was, dat sporten op doktesradvies de baterrij enkel nog leger heeft gemaakt, net als alle andere verplichtingen inclusief het bezoek aan een psycholoog om "het probleem" aan te pakken. Tot ikzelf op de rem ben gaan staan en voelde dit is voor mij niet goed. Ik heb alles gedaan en geprobeerd wat volgens de regeltjes en procedure noodzakelijk is om burn-out volgens de specialisten te boven te komen , maar ik werd er enkel slechter van. Het woordje rust heeft achteraf als enige echt bijgedragen aan mijn herstel... waar die is opgenomen in de richtlijnen bij burn-out, ik heb van alles gedownload en gelezen, maar ik heb het niet kunnen ontdekken. Kortom, na alle, vele verplichte bezoekjes en wat al niet meer is de gratis rust nog het meest effectief gebleken

Meer over analytisch inzicht, gan aar het communicatie blog.


Nou nog een paar voorbeeldjes gezondsheidzorg:

Naast de eigen ervaringen op het gebied van gezondheidszorg, ook nog een paar andere voorbeelden van familieleden. Zoals mijn broer die vele malen wordt weggestuurd bij de eerste hulp vanwege zogenaamde hyperventilatie. Als hij uiteindelijk tijdens het hardlopen neervalt blijkt hij nog maar 30% van zijn hartcapaciteit beschikbaar te hebben, waardoor er een pacemaker geplaatst wordt. Of zijn vrouw die met zere borsten bij de huisarts komt, het probleem wegwuift, maar als er bloed uit de borsten komt toch echt te laat is en de borstkanker al in een volgende fase is aangekomen. Of mentale issues, waarbij het overkomt alsof je niet geloofd wordt. of de zorgtaxi je rustig 1-3 uur laat wachten zonder je te informeren of te bellen dat ze later zijn.. Zomaar wat aanvullend leed uit onze familie. Wij hopen van harte dat het anderen beter vergaat, maar de geluiden om ons heen in Almere lijken iets anders te zeggen. Ons gezin heeft veel moeten doorstaan, en toch zijn wij zoveel mogelijk positief en hebben we flinke dosis zelfspot en humor.

Daarom gunnen wij het Nederland ook zo dat er nu echt iets gaat veranderen aan het veroorzaakte leed bij burgers, maar vooral ook voor onszelf! . We mogen toch verwachten dat als je met elkaar zo'n enorme belastingdruk hebt en ervaart, dat dingen dan op z'n minst goed geregeld zijn en jij van de zorg juist beter wordt in plaats van slechter zoals bij alledrie onze gezinsleden het geval ?
Wij zouden graag ervaren dat het anders kan. En speciaal voor minister Hugo de Jonge: ons gezin nodigt u graag uit voor een goed gesprek tegen een passende vergoeding voor het geleden leed.
Door te luisteren verdient u die kosten dubbel en dwars terug! En weet ook dat u gebruik kunt maken van de dienstverlening van
Communicatie-expert.... natuurlijk niets voor niets, wel kwaliteit!

Kansrijk idee voor de gezondheidszorg van Communicatie-expert

Doordat binnen ons gezin met regelmaat van de zorg gebruik wordt gemaakt, is het voor ons opvallend hoe weinig samenwerking hierin plaatsvindt. Een betere samenwerking en minder langs elkaar heen werken zorgt dat de zorgkosten makkelijk naar beneden kunnen... Hoe ? Vul het contactformulier in.

Doordat de zorg in private handen is, wordt je doorverwezen naar een zorgverlener. Is het jou ook opgevallen dat je tijdens het eerste zorggesprek eigenlijk alleen maar tegenover een typende zorgverlener zit, aan wie je al je gegevens opnieuw aan het verstrekken bent omdat deze weer eens in een ander systeem gezet moeten worden? Het onderwerp waarvoor je komt, komt nauwelijks aanbod. Maar om je vast te houden wordt er direct aangedrongen op een vervolgafspraak, terwijl je soms even eerst de tijd nodig hebt om dingen die je besproken hebt toe te passen, zoals meer sporten, andere leefstijl, doen van oefeningen enz. Je krijgt tijdens zo'n bezoek de indruk dat er totaal niet naar jouw probleem wordt geluisterd, maar vooral moet worden voldaan aan het invullen van de ICT vragen op het beeldscherm van de betreffende zorgverlener. Zonder het geven van de antwoorden, kunnen zij niet verder in het programma, je moet links of rechts om in een hokje passen anders kunnen deze mensen hun werk niet doen.

Deze ineffciëntie in de zorg worden ook nog eens door ons zelf betaald. Hoezo hetzelfde verhaal vertellen als aan je arts dit al hebt gedaan en je hiervoor al een keer hebt betaald en dit ongetwijfeld ook al een keer bij de zorgverzekeraar is gedeclareerd ? Nogal logisch dat de zorgkosten oplopen. Slimmer inzetten van belastinggelden en digitale middelen misschien een idee?

Wat zou het geweldig zijn, als we niet langer enkel maar uurtje factuurtje declareren bij de zorgverzekeraar, enkel omdat het toch gratis is en in de basisverzekering zit, maar ook daadwerkelijk hiermee de belastingbetaler echt wordt geholpen en er kwaliteit wordt geleverd. Een win-winsituatie, reken maar dat de toenemende agressie naar zorgverleners erop vooruit gaat en mensen hierdoor weer een stuk vriendelijker worden naar elkaar ! Betere zorg en minder belasting , het kan

Communicatie-expert, ervaringsdeskundig, veelzijdig en specialist in marketing en communicatie, ook in de gezondheidszorg !