Met elkaar communiceren maakt volgens Communicatie-expert het positieve verschil !
Veel van kwaliteit is terug te voeren op (mis)communicatie door interne (non)communicatie. Als het zo simpel is - en dat is het is het ook - dan is het ook eenvoudig bij te sturen, niet waar? Interne communicatie is een van de belangrijkste schakels richting de klant of burger, en daarmee een schakel én succesfactor.
Voorbeeld van een bedrijfsproces : Wil de klant snel iets geleverd krijgen, maar is dit in het benodigde productieproces volgens de operationele afdeling niet haalbaar vanwege de kwaliteit waar jij als bedrijf of organisatie voor staat ? Verkoop je klant NEE. Door intern te luisteren naar de eigen afdeling, sta je niet alleen voor de kwaliteit, maar ook voorkom je daarmee een hoop gedoe in de eigen organisatie (stress, overwerk, problemen achteraf oplossen of verhoogde kosten), maar geeft het ook een duidelijke grens richting je klant aan. Die wil immers dat er een goede dienst of product wordt geleverd en daaraan zijn nu eenmaal spelregels gebonden die jij als specialist duidelijk moet maken om die kwaliteit te borgen. Mooie bijkomstigheid is dat het onnodige kosten in de keten voorkomt en daarmee dus direct bijdraagt aan een betaalbaarder product. Hoeven we daarvoor niet over de grens te shoppen en dat is goed voor BV Nederland. Kun je je productieproces verbeteren door iets wel sneller te leveren, ook dan ontstaat een win-win situatie. Zo blijf je innovatief bezig te blijven met het hele klantenteam, dat weer tot nieuwe inzichten kan leiden.
Voorbeeld van een dienstverlening in de zorg? Lees dan deze communicatie blog.
Voorbeeld van een overheidsproces zoals school en Passend Onderwijs. Zelf 4 jaar na invoering van de zorgplicht taak bij scholen i.v.m. Passend Onderwijs is het niet duidelijk welke flexibile invoering met dit maatwerk mogelijk is, zoals wij met onze zoon hebben ervaren. School geeft aan dat er dispensatie gegeven kan worden, Samenwerkings-verband geeft advies dat daarvoor (wederom) JGZ en leerplicht bezocht moeten worden en die geven vervolgens aan dat dispensatie via school verloopt en geen taak van de Gemeente is. Resultaat: burger wordt gedupeerd. Lees hier ons persoonlijke verhaal over een OPP opstellen.
Last but not least, niet intern communiceren kan goede mensen kosten. Het draagt er simpel toe bij om gemotiveerde mensen gemotiveerd te houden.
Meer over BV Nederland en het grote geld, ga naar de communicatie blog.
Ondersteuning nodig bij interne communicatie? Ga dan naar de contact pagina van Communicatie-expert en maak ook het positieve verschil. Of stuur een e-mail, zie bovenaan links op deze pagina de gegevens.
Lees hier communicatie en kwaliteit in de zorg. Of lees de communicatie blog over de Coronatest en communicatie.
Precies daar ligt de toegevoegde waarde van Communicatie-expert met het geven van advies, consultancy of een maatwerk Masterclass