Communicatie over het grote geld en het ECB burger portal

Communicatie over het grote geld ten tijde van de stille storm Corona en het ECB portal

Het zal je niet ontgaan zijn, momenteel heeft het Coronavirus de media over de hele wereld in haar greep. Je kunt geen internetpagina of krant meer opslaan of het gaat daarover. En daar moeten we vooral niet blij mee zijn.. In Nederland wordt er sinds een week of twee - zo'n beetje na mijn recenste communicatie blog over het grote EU geld - niet meer over miljarden gecommuniceerd. We maken ons ineens druk om een paar miljoen euro meer voor verkeersborden die een aangepaste snelheid vragen vanwege het Klimaat. Ik lees dat er 4.000 verkeersborden moeten worden vervangen vanaf donderdagavond 12 maart tot maandagochtend 16 maart (6:00 uur) en dat met 800 medewerkers van Rijkswaterstaat dit moeten gaan uitvoeren. Als ik mijn rekenvaardigheid even aan het werk zet: 4.000 borden : 800 medewerkers = 5 verkeersborden per medewerker vervangen die daar zeg 3 werkdagen de tijd voor krijgen. Dat komt er op neer dat er uitgaande van een werkdag van 8 uur van een medewerker in 8 uur tijd 1,5 verkeersbord vervangen moet worden. Dat moet toch lukken zou je zo zeggen... Nu mag ik hopen dat de realiteit iets genuancerder ligt, zoals dat dit inclusief de af te leggen afstanden tussen de verschillende verkeersborden is, evenals het prijskaartje wat het vervangen van zo'n bord dan mag kosten inclusief het verkeersbord zelf of de loonkosten van de ambtenaar of het ingehuurde bedrijf. Als het Coronavirus lang genoeg aanhoudt dan zie ik allerlei klimaatproblemen van zelf opgelost worden, ieder nadeel heeft zijn voordeel zou Cruijf zeggen


Europese Centrale Bank, de ECB , komt met feedback mogelijkheid voor de Europese burger

Maar wat we momenteel niet veel over lezen en wat ik zeker een mooie ontwikkeling vindt van mevrouw Lagarde en haar team.... dat is dat de ECB een portal heeft geopend voor de 340 miljoen Europese burgers om hun stem geluid kenbaar te maken tot 24 april 2020, via ecb.europa.eu. Aangezien ik ook in mijn communicatie blog schrijf over de negatieve rente van de ECB vond ik dat ik op z'n minst mijn stem moest laten horen. Ik ben dan ook gisteren, zondag 8 maart 2020, naar het portaal gegaan om de vragenlijst on line in te vullen. Je kunt diverse talen kiezen en ik kies uiteraard Nederlands. Helaas moeten er meerdere pogingen en devices ( tablet, mobiel en laptop) aan te passen komen om dit ook echt in het Nederlands te kunnen doen, maar het lukt!. Wel moet je je naam en e-mailadres afgeven en een rekensommetje oplossen.


De eerste vraag voor de burger luidt iets in de trent van:

Welke problemen ondervindt u/uw organisatie en uw leden van de maatregelen van de ECB etc.?

Sorry hoor, maar als ik dit als burger lees, dan krijg ik gelijk iets over mij, van de grote Europese bank die zelf de geld kraan opendraait kan die nu echt niet even een klein beetje extra aandacht geven aan een enquete voor de burger, zodat deze zich aangesproken voelt om verder te gaan met de vragen of is dit juist niet de bedoeling? Het komt op mij in ieder geval over als of er geen interesse is in het antwoord, maar het idee van iemand binnen de Lagarde geledingen nu eenmaal is geoppererd, in de vergadering voor is gestemd om het uit te voeren... En wat ook echt een gemiste kans is - en Communicatie-expert als bedenker van kansrijke ideeën weet waar zij het over heeft - is dat je als burger het mag doen met een antwoord als uw ideeën en suggesties worden zeer gewaardeerd. In plaats van een leuke vergoeding mag de burger het doen met een aai over de bol en de top gaat straks met de bonus aan de haal. Dit onderschrijft maar weer eens, dat ondanks dat dit in mijn ogen een positief initiatief is, men absoluut niet weet wat er bij de burger leeft. Maar vooral dat wat de burger doet niet in een beloning wordt omgezet.

Als ik de enquete volledig heb ingevuld, wil ik graag mijn eigen antwoorden zien en deze mogelijkheid wordt geboden om af te drukken. Helaas...... bij het willen afdrukken of opslaan van antwoorden en vragen krijgen ik een keurige error en een e-mailadres. Natuurlijk heb ik het betreffende e-mailadres een e-mail gestuurd en hun geïnformeerd over de bug. Benieuwd hoe lang het duurt voor ik een e-mail terug ontvang. Wat ik van dit alles niet snap is, als je zoveel macht hebt als een ECB, je zelf niet meer weet hoe je moet besturen en beleid moet maken zodat je de mening vraagt van de gewone burger en het vervolgens niet goed voor de burger regelt om deze feedback ook te geven, dan onderstreep je daarmee dat het tijd is voor verandering. Hoewel mevrouw Lagarde met haar ECB team de weg van verandering in willen slaan en een goede poging doen met hun kreet: "ECB Listens Portal" zit het hem hier toch ook echt in de details, en ja details zijn nu eenmaal niet de sterkste kant van politici. Hadden er nou echt niet een paar eurootjes extra uit de ECB gratis geldkraan kunnen komen om de enquête even goed te testen en om wat meer ruchtbaarheid te geven aan het bestaan van deze portal? Of betekent dit eenvoudig weg dat de cash flow op is, zelfs bij de Europese Centrale Bank?