Belasting betalen leuker door communicatie
Communicatie-expert is van mening dat de Overheid en/of de Belastingdienst ervoor zou kunnen zorgen dat zij aan haar burgers duidelijk maakt dat het wel leuk is om belasting te betalen.... Huhhh??
Zeg nou eerlijk wie is er niet allergisch voor het betalen van belasting ?
Alleen al de marketing of communicatie campagne slogan van de Belastingdienst zelf, leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker, geeft dit signaal af.
We hebben in Nederland een geweldig sociaal stelsel. Om het betaalbaar te houden moeten er betere keuzes gemaakt worden of andere prioriteiten gesteld worden, zoals:
1. Zorgen voor beter rendement op geld, slimmer investeren met Belastinggeld en minimaal een rendementeis meenemen bij deze investeringsplannen. Als ik lees dat Invest-NL een fonds beheert van € 2,5 miljard of € 1,7 miljard, maar zelf niet eens een rendementseis meeneemt als doel, dan wordt er voorbij gegaan aan het principe van investeren.
2. Voorkomen van verspilling van Belastinggeld door langs elkaar heen werkende diensten en gemeentes. Wij hebben dit recent nog ervaren met onze Survival in het niet Passend Onderwijs met ons zieke kind. Deze ervaringen zijn opgetekend in het boek Schoolveteraan.
Het kan allemaal simpeler, eenvoudig weg door betere samenwerking. Creëer een win-winsituatie voor bedrijven, burger en de Overheid, hoe leuk is dat? En hoe je het wendt of keert, dit komt in alle gevallen ten goede van de belastingbetaler en laten dat nu de bedrijven, burger en mensen bij de Overheid zelf ook zijn.
Alleen al daarmee kan de lastendruk voor o.a. hardwerkend en gepensioneerd Nederland een stuk leuker. Meer pensioen en AOW, meer in het loonzakje, betere balans in werk door verminderde werkdruk, minder stress en minder burn-out gevallen bij de burger en Overheid .