PROFESSIONALISEREN VAN DE HUISSTIJL

Ondersteuning bij het opzetten en/of verder professionaliseren van de huisstijl.

Helemaal met niets beginnen is voor de één het begin van een leuk proces en de ander weet zich er geen raad mee. Zeker als u iets nieuws zoals een bedrijf aan het opzetten bent, kan het als vervelend ervaren worden als er al zoveel op u afkomt. U moet opeens allrounder zijn, wat extra werkdruk kan veroorzaken. In dat geval kan ik u op weg helpen. Maar ook als sparring partner om uw bestaande de huisstijl eens stevig, maar praktijkgericht onder de loep te nemen ben ik uw aanspreekpunt. Zowel op afstand – digitale voorbeelden per e-mail – als op locatie inventariseren behoort tot de mogelijkheden. Dus bent u opzoek naar een frisse kijk op uw huidige huisstijl, dan heeft u deze nu gevonden!

Mocht u geen gebruik willen maken van mijn diensten, dan volgen hier al wel een paar nuttige tips:

Het logo is een belangrijk element van herkenning;
Welk lettertype (handig als dit een standaard MS Office pakket voorkomend lettertype is!) en eventueel de grootte (het corps/pts);
Is er een slogan of pay-off, gebruik deze dan overal. Of verzin hem deze;
Adres-, e-mail, website,KvK-gegevens, BTW nummer etc. juist en digitaal beschikbaar? ;
Een afbeelding – juiste extensie - aanwezig die de organisatie symboliseert?;
Loop alle mogelijk aanwezige basisdocumenten door en kijk of er gekke verschillen zijn in bijv. lettertype(s) en/of groottes. Daar ligt vaak al de eerste winst als het gaat om uniformiteit in de huisstijl;
Bepaal wat de huiskleuren zijn. U kunt hierbij niet alleen denken aan bijvoorbeeld blauw, maar in ‘drukkerstaal’ cyaan, Reflex Blue, PMS etc.;
Denk ook aan uw e-mail, liefst geautomatiseerd of eenmalig vastgelegd per gebruiker;
Werkt u met een CRM pakket of ander automatiseringspakket, probeer dan alles zo goed mogelijk vast te leggen in uw templates/documenten;
Leg alles vast in een handboek(je), zodat iedereen die namens iedereen zowel intern of extern communiceert op deze wijze met de huisstijl naar buiten treedt. In het ideale geval zijn er een aantal basissjablonen aanwezig, die mensen “dwingt” zich aan de huisstijl vast te houden. Altijd een aanrader, maar zeker bij een grote (bedrijfs)omvang of in geval van vrijwilligers een echte aanrader, omdat de factor controle en bijsturing bijna onbegonnen werk is.
Vervang ‘oude’ sjablonen of plaats deze op de server waar niet iedereen bij kan. Zo implementeert u razendsnel de door u gewenste uitstraling.

 

 

COMMUNICATIE EXPERT
 
Startpagina van Communicatie-expert.nl Contact opnemen met Elbert van Communicatie-expert.nl